Archive

Monthly Archives: November 2017

Puristusvoiman tärkeys ja treenaus

puristusvoima

Tässä otsikko varsinkin naisille, miksei miehillekkin jotka eivät ole kiinnittäneet huomiota omaan puristusvoimaansa. Enää nykyään ei ole niin yleistä nostella vesiämpäreitä tai vaikka säkkejä niin kuin aikoinaan. Ennen vanhaa puristuvoima kehittyi perus arkitöissä huomaamatta. Nykyään itelläni suurin puristus arjessa tapahtui varmana kun yritin asentaa itse uusia tulostinmusteita jotka tilasin netistä ja rupesi niin ärsyttää :D. Vaikka nykyihminen olisikin hyvässä kunnossa ja liikunnallinen, ei silti puristusvoima ole kondiksessa. Tämä haittaa itse treenaamista ja esimerkiksi erilaiset roikkumista tai nostoa vaativat harjoitteet täytyy tauottaa juuri puristuvoiman puutteen takia ja tämä heikkous vie tehoja itse treenistä ja tarkoituksenmukaisesta lihastyöstä. Puristusvoiman puute tuo kyynärvarsiin inhottavaa kipua ja pakottaa tauon pitämiseen.

”Turvaudu remmeihin”. Niinhän minäkin olen tehnyt jo jonkin aikaa. Maastavedoissa, ylätaljassa ja esimerkiksi yhden käden kulmasoudussa ne ovat olleet ystäväni. Siinä sitten roikkuessani tangolla ja opetellessani heijausta tangolla, aloin pohtimaan että kannattaako tämä ehdotus sittenkään jos miettii kokonaisvaltaisuutta. Puristusvoima ei oikein pääse siinä apukeinoja käyttäessä parantumaan vaan ote löystyy ja laiskistuu entisestään. No mitä mä sitten haluan? No taidan enemmän haluta sitä kokonaisvaltaisuutta treeneihini. Yhden käden kulmasoudussa tulen käyttämään remmejä edelleen, koska hermostuminen on niin suurta kun se paino on sellainen jötikkä tiellä. Sama bulgarialaisessa askelkyykyssä. Mutta muutoin sisällytän treeniviikkoihini puristusvoimaa kehittäviä treenejä. Listaan ylös muutamia hyviä keinoja kehittää puristusvoimaa. Ja sitten muuten kauppakassit kulkee mukana, purkkien kannet aukeaa tuosta vain ja ote ei lipsuile muutoinkaan tehdessä isoja liikkeitä. Mikäs sen voimakkaampaa kuin vetäistä maastaveto ihan vain omia minikäsiä käyttäen. Olen vedonnut joskus myös pieniin kätösiini (no onhan ne aika minit) mutta eipä tämäkään riitä syyksi miksi en kehittäisi puristusvoimaani.

Puristusvoimaa kehittävät liikkeet/treeni

Tankotanssi (Fressille on tulossa pian tanko ja aion verestellä muistoja tankotanssikurssista ja muutoinkin, onhan se aika hieno laji)
Roikkuminen tangosta (lisäpainon kanssa): tämä kehittää hyvin puristusvoimaa vaikka voi tuntua tyhmältä. Eipä ole kiire minnekkään.:)
Leuanveto kehittää huisasti puristusvoimaa
Yleensäkin kaikki tangossa roikkuen tehtävät liikkeet esimerkiksi knees to elbows
Maastavedot on yksi koetus puristusvoimalle
Miksipä et joskus vain kävelisi raskas paino kädessäsi. Farmarikävely on kätevä puristusvoiman kasvattaja. No tähänhän käy vaikka vesiämpärit mökillä tai ne kauppakassit.
Tämä tyttö alkaa nyt kasvattamaan puristusvoimaansa.